رفتن به مطلب
برای استفاده از تمامی امکانات و مطالب شگفت انگیز ما، لازم است عضو / وارد سایت RozaMind شوید. ×

ستاری Sattari

ارسال های توصیه شده

  • مدیر بخش


🌟أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ‏ ( 77)

🌟وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن یُحْىِ الْعِظَامَ وَهِىَ رَمِیمٌ‏ (78)

🌟قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِى أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِ‏ّ خَلْقٍ عَلِیمٍ‏ (79)

🌟الَّذِى جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَآ أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ (80)


ترجمه
آیا انسان ندید (و نیاندیشید) که ما او را از نطفه‏ اى (بى مقدار) آفریدیم؟ پس اینک ستیزه جویى آشکار شده است.
و براى ما مثلى آورد و آفرینش خود را فراموش کرد؛ گفت: چه کسى این استخوان‏ها را در حالى که پوسیده است زنده خواهد کرد؟
(به او) بگو: همان کسى که بار اول آن را آفرید، (بار دیگر) آن را زنده خواهد کرد و او بر هر آفریده‏ اى آگاه است.
(اوست) آن که براى شما از درخت سبز، آتش آفرید پس هرگاه بخواهیداز آن آتش مى‏ افروزید.

یکى از مشرکان، قطعه استخوان پوسیده ‏اى را در برابر پیامبر اکرم‏ کرد و بر زمین ریخت و گفت: چه کسى این استخوان‏هاى پوسیده را زنده مى ‏کند؟ این آیات در پاسخ این شبهه و سؤال نازل شد.
مقصود از درخت در این آیه، دو نوع چوب آتش زنه به نام مَرخ و عَفار است که عرب‏ها با زدن یکى به دیگرى جرقه تولید مى‏ کردند، درست مانند کبریت‏هاى امروزى.
تهیه آتش از درخت سبز، مثالى است که عوام مى‏ فهمند و دانشمندان نیز به خاطر ذخیره شدن انرژى در درخت، راه علمى آن را به دست مى‏ آورند. «من الشجر الاخضر نارا»

پیام ها
۱- اگر انسان به یاد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنکشى نمى ‏کند. «أولم‏یر الانسان»
۲- توجّه به آفرینش انسان از نطفه، ایمان به معاد را در انسان تقویت مى‏کند. «من نطفة»
۳- بدتر از اصل خصومت، آن است که خصومت شدید و آشکارا باشد. «خصیمٌ مبین»
۴- ستیزه‏ جوئى انسان با خدا، دور از انتظار و شگفت آور است. «فاذا هو خصیمٌ» (کلمه «اذا» براى کار غیر منتظره به کار مى‏ رود.)
۵ - نقل و بیان افکار باطل براى پاسخگوئى به آن مانعى ندارد. «ضرب لنا مثلاً»
۶- ریشه‏ بسیارى از اشکالات در مورد قدرت خداوند، توجّه نکردن به نمونه‏ هاى مشابه و فراموش کردن سوابق است. «و نسى خلقه»
۷- منکران معاد برهان ندارند، هر چه هست استبعاد است. «مَن یحیى العظام؟»
۸ - آزادى در اسلام به قدرى است که منکران خدا و معاد با کمال شهامت در برابر رهبر مسلمانان با صراحت حرف خود را مى ‏زنند. «مَن یحیى العظام»
۹- سؤال مانعى ندارد، آن چه بد است انگیزه‏ هاى لجوجانه و مغرورانه است. «مَن یحیى العظام»
۱۰- ریشه‏ بعضى از اشکالات عقیدتى، مقایسه میان قدرت انسان با خداوند است. «مَن یحیى العظام»
۱۱- شبهات عقیدتى باید پاسخ داده شود، گرچه القاى شبهه از یک نفر باشد. «قال... قل»
۱۲- معاد جسمانى است. «یحیى العظام»
۱۳- معاد به دو چیز نیاز دارد: یکى قدرتِ خدا در آفریدن دوباره انسان‏ها و دیگرى علم او به عملکرد مردم. این آیه به هر دو اشاره مى ‏کند؛ «أنشأها اوّل مرّة» نشانه‏ قدرت او و «هو بکلّ شى‏ء علیم» نشانه‏ علم اوست.
۱۴- خداوند جمع میان اضداد مى ‏کند، آب و آتش که با یکدیگر سازگارى ندارند. «من الشجر الاخضر نارا»

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

[[Template core/front/global/mobileNavigation is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]