رفتن به مطلب
برای استفاده از تمامی امکانات و مطالب شگفت انگیز ما، لازم است عضو / وارد سایت RozaMind شوید. ×

ارسال های توصیه شده

  • مدیر بخش

 

تفسیر سوره یاسین آیات 51 الی 54

💐: 🌟وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَي رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ (51)
🌟قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52)
🌟إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ (53)

و در صور دميده شود، پس ناگاه آنان از گورها (برخاسته،) شتابان به سوى پروردگارشان مى آيند.
گويند: واى بر ما، چه كسى ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟ اين همان است كه خداى رحمان وعده داد و پيامبران راست گفتند.
(آرى،) جز يك بانگ نبود كه ناگهان همگى نزد ما احضار شدند.
💐: اين آيه بيانگر تجسّم عمل در قيامت است، زيرا مى فرمايد: جزاى شما چيزى نيست جز عمل خود شما.
«ما كنتم تعملون» امّا اگر مى فرمود: «بما كنتم تعملون» بدين معنا بود كه به خاطر اعمالى كه انجام داده ايد، كيفر يا پاداش داده مى شويد.
💐: 📍برپايى قيامت و حسابرسى، لازمه رحمان بودن خداست. «هذا ما وَعد الرّحمن»
📍- در قيامت همه مردم در يك جا حاضر مى شوند. «جميع لدينا محضرون»
📍- حضور در قيامت با اختيار نيست. «مُحضرون»
💐: در قرآن، دو بار دميدن در صور مطرح شده است؛
🔊يكى براى انقراض دنيا و
🔊ديگرى براى برپايى قيامت.
مراد از نفخ صور در اين آيه، دميده شدن در صور براى بار دوم و زنده شدن مردگان است.
 «اَجداث» جمع «جَدَث» به معناى قبر است.
 «ينسلون» از «نسلان» به معناى رفتن با سرعت 🏃🏻‍♂️وكلمه « مَرقد » اسم مكان از «رقاد» به معناى محلّ استراحت و مراد از آن در اينجا قبر است.
💚امام باقرعليه السلام مى فرمايد: جمله «هذا ما وعد الرّحمن و صدق المرسلون»، كلام فرشتگان به اهل قيامت است.
💐: در روایات اسلامى از💚 پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده است:  این صیحه آسمانى آن چنان غافلگیرانه است که دو نفر در حالى که پارچه اى🦺 را گشوده اند، و مشغول معامله اند، پیش از آن که آن را برچینند، و بپیچند، جهان پایان مى یابد!
و کسانى هستند که، در آن لحظه، لقمه غذا🥪 از ظرف برداشته اما پیش از آن که به دهان آنها برسد، صیحه آسمانى فرا مى رسد، و جهان پایان مى یابد.
کسانى هستند که مشغول تعمیر و گل اندود حوضند⛲، تا چهار پایان را سیراب کنند، پیش از آن که چهار پایان🐄🐎 سیراب شوند، قیامت بر پا مى شود !
💐: تعبیر به  مَرْقَد  که به معنى  خوابگاه  و  خواب 🛏️ مى آید.
بیانگر این واقعیت است که، آنها در عالم برزخ در حالتى شبیه به حالت خواب فرو مى روند، و چنان که در ذیل آیه ۱٠٠ سوره  مؤمنون  گفته ایم:  برزخ  نسبت به اکثریت مردم، که در حالتى متوسط از ایمان و کفر قرار دارند، بى شباهت به حالت خواب نیست، در حالى که مؤمنان پیشرو، و کافران فوق العاده بدکار، در آنجا کاملاً هوشیارند، و متنعم به نعمتها، و یا گرفتار انواع عذابند.
بعضى نیز احتمال داده اند: هول و وحشت قیامت، به اندازه اى است که عذاب برزخى در مقابل آن، همانند خواب آرامى بیش نیست.
💐: 😏- كفّار، دليلى بر انكار قيامت ندارند و تنها با طرح اين سؤال كه قيامت چه زمانى است، آن را به استهزا مى گيرند. «متى هذا الوعد اِن كنتم صادقين»
⌛- معيّن نبودن زمان امرى، دليل بر واقع نشدن آن نيست. «متى هذا الوعد»

🏃🏻‍♂️- قيامت كه بيايد، نه زبان تاب سخن دارد و نه پا توان فرار. «فلا يستطيعون توصية و لا... يرجعون»
🔊- برپايى قيامت پس از يك صيحه مرگبار است. «صيحة واحدة»
🚗✈️- پايان دنيا و آغاز قيامت در حالى خواهد بود كه مردم سرگرم جدال و كشمكش روزانه اند. «تأخذهم و هم يخصّمون»
👨‍👩‍👧‍👦- وابستگى ها و دل بستگى ها در دنيا، كارساز است. با قيام قيامت، همه بندها گسسته مى شود. «و لا الى اهلهم يرجعون»
💐: یَخِصِّمُونَ  از ماده  خصومت  به معنى نزاع و جنگ است.
اما در چه چیز آنها جدال مى کنند؟ در آیه، ذکر نشده است، ولى، پیداست: منظور، جدال در امر دنیا، و امور زندگى مادى است.
💐: قابل توجه این که:
ضمیرهاى متعدد موجود در آیه، همه، به مشرکان  مکّه  بر مى گردد که در امر معاد تردید داشتند، و از روى استهزاء مى گفتند: قیامت کى بر پا خواهد شد؟
 ولى ، مسلم است منظور: شخص آنها نیست، بلکه نوع آنهاست (نوع انسانهاى غافل و بى خبر از امر معاد) زیرا آنها مردند، و این صیحه آسمانى را هرگز ندیدند (دقت کنید).


💐: 🌟فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (54)

پس در چنين روزى بر هيچ كس ستمى نمى شود، و جز آن چه عمل كرديد جزايى داده نمى شويد.
💐: 😟- فكر نكنيد آن چه داريد بايد داشته باشيد يا جاودانه خواهيد داشت، از قهر و غضب الهى و تغيير نعمت ها غافل نباشيد. «لو نشاء طمسنا»

🤔- علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. قبل از نزول عذاب بايد از لجاجت دست برداشت. « لو نشاء... لو نشاء...»
🗺️- هر مكانى مى تواند ظرف قهر خدا باشد. « على مكانتهم»
💥- قهر خدا كه آمد احدى توان تحمّل ندارد. « فما استطاعوا...»
🧐- سنّت خداوند، آزاد گذاشتن انسان ها است تا از راه ديدن و شنيدن حقايق ايمان بياورند، نه آنكه از طريق قهر و اجبار و فشار ايمان آورند. « لو نشاء لمسخناهم» (حرف «لَو» نشانه آن است كه سنّت خداوند، مسخ و زمين گير كردن مردم نيست.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

[[Template core/front/global/mobileNavigation is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]