رفتن به مطلب
برای استفاده از تمامی امکانات و مطالب شگفت انگیز ما، لازم است عضو / وارد سایت RozaMind شوید. ×

ارسال های توصیه شده

  • مدیر بخش

سوره یاسین آیات 35 الی 40

 

🌈✨لِيَأْكُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَفَلَا يَشْكُرُونَ (35)

تا از ميوه ى آن و آن چه دستانشان به عمل آورده است، بخورند، پس چرا سپاسگزارى نمى كنند؟
 أَعْناب  جمع  عنب🍇  و  نَخِیل  نیز ـ چنان که  راغب  در  مفردات  مى گوید ـ جمع  نخل🌴  است، اما با این تفاوت، که  عنب  معمولاً به خود  انگور  گفته مى شود، و به طور نادر به درخت  انگور ، ولى  نخل 🌴 اسم براى درخت است و میوه آن  رطب  و  تمر  (خرماى تازه و خشک) نام دارد.
 بعضى معتقدند: این تفاوت تعبیر، که در یک جا سخن از درخت مى گوید، و در جاى دیگر، از میوه، به خاطر آن است که: درخت  نخل 🌴 چنان که معروف است همه چیزش، قابل استفاده است، تنه آن، شاخه ها و برگهایش، همه مورد استفاده هاى مختلف مى باشد، و میوه اش سرآمد همه اینها است، در حالى که درخت  انگور 🍇 را معمولاً براى میوه اش مى خواهند، و ساقه، شاخه و کنده آن مصرف زیادى ندارد.
تفسیر دیگرى، درباره معنى آیه نیز وجود دارد که:
 آن هم قابل ملاحظه است، و آن این که: قرآن، مى خواهد هم اشاره به میوه هائى کند که، بدون تغییر، مورد استفاده قرار مى گیرد،🍌🍎🍐🍉🍓🍇
 و هم به انواع غذاهاى مختلفى که با انجام عملى روى این میوه ها به دست مى آید 🍲🍜🍝🌮
(در تفسیر اول  ما  در جمله  ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ  نافیه است و در صورت دوم موصوله).
در هر صورت، هدف آن است که حس حق شناسى و شکرگزارى🤲🏻 انسانها را تحریک کند تا از طریق شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بگذارند،
✨که شکر منعم نخستین گام معرفت کردگار است.
 يكى از معجزات علمى قرآن، بيان قانون زوجيّت در همه چيز است، گياهان، انسان ها و آن چه كه مردم در آن زمان نمى دانستند و امروز مى دانند.
 در عصر نزول قرآن، مردم با زوجيّت در نخل خرما🌴 آشنا بودند، امّا امروزه مشخّص شده كه مسأله ى زوجيّت در عالم گياهان عموميّت دارد.
 این نکته نیز قابل توجه است که: در آیه قبل، تنها تعبیر به احیاى زمینهاى مرده شده بود،
 که در قرآن مجید، معمولاً با نزول باران 🌧️⛈️🌦️همراه است،
ولى، در این آیه، سخن از چشمه هاى آب جارى⛲ به میان آمده، زیرا براى بسیارى از زراعتها تنها آب باران کافى است،
 در حالى که درختان میوه،🌳🌴🌾 معمولاً نیاز به آب جارى نیز دارند.
 فَجَّرْنا  از ماده  تفجیر  به معنى  ایجاد شکاف وسیع  است، و از آنجا که چشمه ها با شکافته شدن زمین بیرون مى ریزند،⛲ این تعبیر در مورد بیرون آمدن چشمه از زمین به کار رفته است.(
🤲🏻تشكّر ما نشانه ى رشد ما است، او نيازى به شكر و سپاس ما ندارد. «أفلا يشكرون سبحان الّذى»
به علاوه، این دو میوه، در تمام طول سال به صورت تازه یا خشک قابل نگهدارى و استفاده براى تغذیه است.
 در قرآن از ميان ميوه ها نام انگور🍇 و خرما بيش تر به كار رفته و اين يا به خاطر نقش غذايى اين دو ميوه است
 و يا به خاطر در دسترس بودن آنها يا تنوّع گونه هاى آنها
 يا بهره گيرى از خشك و تر آن دو و يا جهات ديگر.
دو كلمه «نخيل» و «اعناب» به صورت جمع بكار رفته است، زيرا هر يك از خرما و انگور داراى انواع زيادى هستند.
 🌈✨سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ (36)

منزّه است خدايى كه تمام زوج ها را آفريد، از آن چه زمين مى روياند و از خود مردم و از آن چه نمى دانند.

🌈✨وَآيَةٌ لَّهُمْ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ (37)
🌈✨وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (38)
🌈✨وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّي عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (39)
🌈✨لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (40)

و نشانه اى (ديگر) براى آنان شب است كه ما روز را (مانند پوست) از آن بر مى كنيم، پس در تاريكى فرو مى روند.
و خورشيد به (سوى) قرارگاه خود روان است، آن نظام تقدير خداوند عزيز داناست.
و براى ماه نيز منزلگاه هايى معين كرده ايم، تا همچون شاخه كهنه ى خرما برگردد.
نه خورشيد را سزاست كه به ماه رسد و نه شب را سزد كه بر روز پيشى گيرد هر كدام در سپهر و مدار معينى شناورند.
 «عُرجون» به آن قسمت از خوشه ى خرما🌴 گفته مى شود كه به درخت وصل است و پس از گذشت زمان به شكل قوس در مى آيد.
از آين آيات برهان نظم استفاده مى شود كه يكى از برهان هاى اثبات وجود خداوند است.
توجّه دادن مردم به حركت خورشيد🌞 و ماه 🌝و پيدايش شب 🌌و روز🌄، تغييراتى كه در ماه ديده مى شود🌜🌛🌙،
شناور بودن كرات در آسمان،🪐🌏 مدار كرات،عدم اصطكاك كرات و اندازه گيرى هاى دقيق،🎇 عالمانه و حكيمانه، نشانه ى توجّه اسلام به علم هيئت و ايجاد بسترى مناسب براى تحقيقات دانشمندان در طول تاريخ بوده است.
 حرکت دادن خورشید، 🌞این کره بسیار عظیمى که بیش از یک میلیون و دویست هزار مرتبه از کره زمین🌏 بزرگتر است،
آن هم با حرکت حساب شده در این فضاى بى کران از هیچ کس میسّر نیست،
 جز از خداوندى که قدرتش فوق همه قدرتها، و علم و دانشش بى انتهاست، و به همین جهت در پایان آیه مى فرماید:  این تقدیر خداوند قادر و داناست  (ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ).✨
🌑🌘🌗🌖🌓🌔🌕
زیرا در آغاز ماه، نوک هاى هلال رو به طرف بالا است، و تدریجاً بر حجم ماه افزوده مى شود تا هفتم که نیمى از دایره کامل ماه آشکار مى شود، و باز بر آن افزوده مى شود، تا چهاردهم که به صورت بدر کامل در مى آید.🌝
از آن به بعد، از سمت پائین ماه کم مى شود، تا بیست و یکم که باز، به  صورت نیم دایره 🌗در مى آید، همچنین از آن کاسته مى شود تا شب بیست و هشتم که به صورت هلال ضعیفِ کم رنگى در مى آید که نوکهاى آن رو به طرف پائین است🌙.
 يك برنامه ثابت در طول تاريخ، آن هم بدون خلل نشانه ى وجود حسابگرى حكيم و عليم است. «ذلك تقدير العزيز العليم»
 📍مدار حركت خورشيد و ماه🌞🌝 طورى طراحى شده كه هرگز به يكديگر برخورد نمى كنند و در ايجاد شب و روز🎇🌄 خللى وارد نمى شود. «لا الشمس ينبغى لها ان تدرك القمر»
📍- بر خلاف نظريه ثابت بودن خورشيد،🌞 قرآن خورشيد را داراى حركت مى داند، آن هم حركت جهت دار. «تجرى لمستقرّ لها»
📍تشبيهات قرآن كهنه شدنى نيست. حركت ماه 🌛به حركت خوشه خرما تشبيه شده است. «عاد كالعرجون القديم»
📍همه ى كرات در مدار خود در حركتند. «كلّ فى فلك يسبحون»
📍حركت كرات در مدار خود با سرعت است. («يسبحون» يعنى شناى سريع🏊🏻‍♀️)
🌕🌖🌗🌘🌑🌒🌓🌔

منظور از  مَنازِلَ  همان منزلگاه هاى بیست و هشتگانه اى است که ماه قبل از  محاق  و تاریکى مطلق، طى مى کند;
 زیرا هنگامى که ماه، سى روز تمام باشد، تا شب بیست و هشتم در آسمان قابل رؤیت است، ولى در شب بیست و هشتم به صورت هلال بسیار باریک زرد رنگ، کم نور و کم فروغ در مى آید🌙، و در دو شب باقیمانده قابل رؤیت نیست که آن را  محاق  مى نامند🌑،
 البته در ماههائى که بیست و نه روز است، تا شب بیست و هفتم معمولاً ماه در آسمان دیده مى شود، و دو شب باقیمانده  محاق  است.
این موجودات، ممکن است گیاهان🌱🌿☘️ باشند که وسعت دایره زوجیت در آن روز، هنوز در آنها کشف نشده بود.
یا اشاره به حیوانات اعماق دریاها🐋🐳🐟🐠🐡، که در آن روز کسى از آن آگاه نبود، و امروز گوشه اى از آن براى انسانها کشف شده است.
یا اشاره به موجودات دیگرى که در کرات دیگر آسمانى👽 زندگى مى کنند.
و یا موجودات زنده ذره بینى🦠🧫، هر چند امروز دانشمندان، نر و ماده اى در آنها سراغ ندارند، ولى دنیاى این موجودات زنده، آن قدر مرموز و پوشیده از معماهاست که ممکن است، علم و دانش انسانها هنوز، به این قسمت از آن راه نیافته باشد،
 حتى وجود زوجیت، در جهان گیاهان نیز، چنان که گفتیم: در عصر نزول قرآن جز در موارد خاصى، مانند درختان  نخل🌴  و امثال آن ناشناخته بود، و قرآن از آن پرده برداشت،

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ستاری Sattari عنوان را به تفسیر سوره یاسین آیات 35 الی 40 تغییر داد

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

[[Template core/front/global/mobileNavigation is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]