رفتن به مطلب
برای استفاده از تمامی امکانات و مطالب شگفت انگیز ما، لازم است عضو / وارد سایت RozaMind شوید. ×

ارسال های توصیه شده

  • مدیر بخش

: وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (10)
إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ (11)

بر آنان تفاوتى نمى كند كه آنان را بيم دهى يا بيم ندهى، ايمان نمى آورند.
تنها كسى را (مى توانى) هشدار دهى كه از ذكر (قرآن) پيروى كند و در درون و نهان از خداى رحمان بترسد، پس او را به آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده.
مراد از «الذكر» با توجّه به آيات ديگر، قرآن✨ است.
 چنانكه در آيه 9 سوره ى حجر مى خوانيم: «انّا نحن نزّلنا الذّكر و انّا له لحافظون»
گروهى از كفّار و مشركان هرگز قابل هدايت نيستند و هشدار پيامبر در مورد آنان بى اثر است. امّا كفّار: «انّ الّذين كفروا سواء عليهم ء انذرتهم ام لم تنذرهم لا يؤمنون»(آیه ۶ بقره)
امّا
مشركان: «سواء عليكم ادعوتموهم ام انتم صامتون»(۱۹۳ اعراف)
مراد از «خشى الرّحمن بالغيب»
 يا ترس از خدا در درون است.
يا ترس از خدا در مكان هاى پنهان از چشم مردم
و يا ترس از خداوند نسبت به دادگاه قيامت ...كه از امور غيبى است.

هرگاه انسان در برابر شخصيّتى بزرگ قرار گيرد، هيبت و شوكت او باعث مى شود كه به انسان حالى دست دهد كه به آن خشيت گويند و اين با حالت خوف و ترسى كه ناشى از كيفر و عذاب باشد، متفاوت است.
گفتار تو هر قدر نافذ، و وحى آسمانى هر قدر مؤثر باشد،
تا در زمینه آماده وارد نشود تأثیر نخواهد گذاشت،
 اگر هزاران سال آفتاب عالمتاب🌞 بر شوره زار🏜️ بتابد، و بارانهاى پر برکت بر🌧️ آن نازل شود، و نسیم🌬️ بهارى مرتباً از آن بگذرد، محصولى جز خس و خاشاک 🍂نخواهد داشت.
 📍 قابلیت قابل در کنار فاعلیت فاعل شرط است.
بر سيه دل چه سود خواندن وعظ، نرود ميخ آهنين در سنگ. «سواء عليهم...»


.1️⃣ از کار افتادن ابزار شناخت!
.انسان براى این که: بتواند از عالم بیرون وجود خود، آگاه شود از وسائل و  ابزارى بهره مى گیرد که به آن ابزار شناخت گفته مى شود.
قسمتى از آنها  درون ذاتى  هستند، و قسمتى  برون ذاتى
 عقل 🧠و خرد و وجدان و فطرت از ابزار شناخت درون ذات است،

 و حواس ظاهرى انسان همچون بینائى👀 و شنوائى👂🏻 و مانند آن، ابزار شناخت برون ذاتى اند.

این وسائل خداداد، اگر مورد بهره بردارى صحیح قرار گیرند، روز به روز قوى تر و نیرومندتر مى شوند، و بهتر و دقیقتر حقایق را نشان مى دهند.
اما اگر مدتى در مسیرهاى انحرافى قرار گیرند،
 و یا اصلاً از آنها استفاده نشود، تدریجاً تحلیل رفته و یا به کلى دگرگون مى شوند، و حقایق را وارونه نشان مى دهند، درست همانند آئینه صافى.... که گرد و غبار ضخیمى آن را بپوشاند،
 و یا خراشهاى زیاد و عمیقى بر چهره آن وارد شود،
که دیگر نمى تواند چیزى را نشان دهد، و اگر نشان دهد هرگز با واقعیت آن تطبیق نمى کند.
این اعمال نادرست، و موضعگیریهاى انحرافى انسان است که، نعمت بزرگ ابزار شناخت را از او مى گیرد، و به همین دلیل، مقصر اصلى خود او و گناه آن نیز بر گردن خود او است.
آیات فوق، ترسیم گویائى از همین مسأله مهم و سرنوشت ساز است،

 هوسبازان مستکبر،
 و خود خواهان متعصب،

و دنباله روان بى قید و شرط را به کسانى تشبیه مى کند که: از یکسو، در غل و زنجیر گرفتارند، این همان زنجیرهاى هوس و کبر و غرور و تقلید کورکورانه است که خود بر دست و گردن خویش نهاده اند، و به کسانى تشبیه مى کند که در محاصره دو سد نیرومند و غیر قابل عبور قرار گرفته اند.
و از سوى دیگر، چشمانشان نیز بسته و نابینا است.
غل و زنجیر به تنهائى براى جلوگیرى از حرکت آنها کافى است، آن دو سد  عظیم نیز به تنهائى مانع فعالیت آنها است، نداشتن چشم و نابینائى خود نیز عامل مستقلى است.
این دو سد، گوئى به قدرى بلند و نزدیک اند که به تنهائى قدرت دید آنها را مى گیرند همان گونه که قدرت حرکت را از آنها سلب مى کنند.
کراراً گفته ایم، هدایت پذیرى انسان تا زمانى است که به این مرحله نرسیده باشد،
اما هنگامى که به این مرحله برسد، اگر تمام انبیاء و اولیاء نیز جمع شوند، و تمام کتب آسمانى را بر او بخوانند مؤثر نخواهد شد!
و این که: در روایات اسلامى و همچنین در آیات قرآن، تأکید شده که اگر لغزشى براى انسان پیدا شد، و گناهى از او سر زد، فوراً توبه کند و به سوى خدا باز گردد،
و از  تسویف..... ،  تأخیر ،.....  اصرار....  و  تکرار  بپرهیزد براى این است که، به این مرحله نرسد، زنگارها را بشوید، موانع کوچک را قبل از تبدیل شدن به یک سد بزرگ، ویران کند،
 و راه پیشرفت و حرکت را باز نگهدارد،
 و گرد و غبار را از مقابل دیدگان خود، فرو بنشاند تا  نظر تواند کرد .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ستاری Sattari عنوان را به سوره یاسین آیات 10 و 11 تغییر داد

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

[[Template core/front/global/mobileNavigation is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]